Lördagstricks a la Knott

Det är fortfarande vinter. Det är fortfarande kallt och snöigt och allmänt hemskt ute. Eller det kanske är att överdriva, men ifall ni inte redan vet det, så gillar jag inte vintern. Det är påsk nästa helg och det är fortfarande vinter..? Vad är det för märklig värld vi lever i?

Jag hade ingen motivation för att vara ute särskilt mycket idag, så istälet ägnade vi oss åt något som är mycket roligare än blåst och blötsnö och såntdäringa äckligt. Nämligen klickertrickstokerier! Jag har på senaste tiden känt att det inte alls har blivit mycket tricktränande, vilket är tråkigt då jag tycker att det är en så viktig del i valpars och unghundars träning (kommer gå in djupare på det i ett inlägg jag planerat längre fram). Nu tränar vi mest vardagslydnad och valpagility, dvs springa mellan hinderstöd, tunnlar och basic handling.

 Men jag frågade en vän vad jag kunde lära honom för trick där han fick tänka, som är möjliga att antingen välja shaping eller luring, och som såklart är anpassat till en valp och inte fysiskt påfrestande. Många av Brun mest kända trick är ju väldigt fysiskt påfrestande men jag kommer inte kunna träna det med Knott förrän nästa år. jag och min vän kom ändå fram till att Knott kan en hel del ändå. Han kan säkert uppemot 20-30 tricks. De flesta väldigt enkla, basic, oflashiga och menlösa. Men han vet minsann hur roligt det är med klickerträning. Att han får bestämma själv vad han ska få belöning för och man kan nästan se på honom hur hjärnkontoret arbetar när han försöker klura ut hur han ska utveckla för att få klicket och godisen.

Filmade ihop en liten trickvideo, där följande tricks finns med:
* Genom
* Stänga skåpsdörrar
* Slalom
* Buga
* Fyra tassar i kartonger av olika storlekar
* Tass på fot-tricket

Det är alltså inga avancerade trick vi lär in, men det är inte grejen utan det kommer sen när han har växt till sig. Målet är att han ska lära sig att tycka att träning är kul genom att det inte ställs några krav och att han ska få tänka själv. Lära sig att vara kreativ, helt enkelt.

Jag kommer också att börja skriva upp alla hans trick i min bullet journal (japp, jag hoppade på trendtåget!) för att lättare få en överblick över det.

Kommentarer

  1. FÖrsöker lära mina taxar att stå med tassarna på olika föremål. Går sådär. De vet att de har framtassar men vad är baktassar? :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar