"Hundfotograf"

När folk frågade en elvaårig mig vad jag ville bli när jag blev stor, då var svaret alltid lika självklart: jag ville bli hundfotograf. När jag var ännu mindre ville jag förstås bli delfinskötare som alla andra, men väldigt tidigt började jag springa runt med min mammas systemkameror och tryckte upp i ansiktet på en stackars Brun liten hund.

Fotografering är något som jag verkligen brinner för, har gjort i många år. Skulle du som läser detta se mig ute skulle det förmodligen vara med ett hundkoppel i näven, kameran runt halsen och de rosa hörlurarna med rockmusik i öronen. Ungefär så ja. Och practise makes perfect, även om man aldrig blir färdiglärd utan alltid kan utvecklas. 2012 började jag fotografera hundtävlingar, mest för skojs skull. Det var innan jag började blogga, vilket jag gjorde året efter. Men eftersom jag fortsatte fotografera tävlingar, och förmodligen lyckas fånga rätt okej bilder, började jag samla ihop dem på Flickr och dela i grupper och forum om den aktuella sporten/eventet. Något som blivit mycket uppskattat av hundägare som har delat på sina facebooksidor, bloggar och några har även gjort förstoringar. Jättekul är det, blir så glad när jag ser mina bilder på andras hundbloggar, när de har frågat eller jag skrivit ut att det är okej att ta.

Häromdagen hade jag dock tråkigt, så jag bestämde mig för att bildgoogla några av bilderna från Flickr, och blev minst sagt förvånad när jag hittade flertalet bilder som florerade runt på Tumblr, samt någon rysk sida om bichon havanais. Så här är det, jag har inga som helst problem med, och om man frågar kommer man med allra största sannolikhet få tillåtelse att använda mina bilder. Så länge det inte är för att tjäna någonting själv på det. Men att använda mina bilder utan tillåtelse, även om man creditar, känns inte helt roligt. Det tråkiga är ju att om de frågar hade de förmodligen fått använda bilderna, inga problem. Men nu funderar jag faktiskt på att formulera ett inte så jättetrevligt mejl till dem..

Nä, nu är min lilla rant klar, men jag var tvungen att få ur mig det. Men tänk på det, vill ni låna en bild, hittar ni en bild på google eller vad som helst som ni vill använda, fråga bildägaren först. Det är inte fritt att ta, även om man creditar bildägaren.


En bild jag fotade på en agilitytävling i maj förra året.
Ingen mer credit än att de hade vett att behålla kvar min logga.

Jönköping 2012. De ger mig credit, men har inte pratat med mig,
så känns inte jättekul att de delar runt över hela Tumblr..


På min Flickr lägger jag upp bilder på event, tävlingar och enskilda hundar jag fotograferar.

Kommentarer

  1. Ja det är lite fräckt att sno någons bild sådär. Bättre att prata med fotografen. Samtidigt smickrande för de måste ju gilla dina bilder.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar