Rewind 2015 och planer 2016

Eftersom jag knappt bloggat detta året är det lite klurigare att gå tillbaka och minnas, så denna gången delar jag upp våran återblick i kvartal istället. I varje fall:

Januari-Februari
I början av januari varje år åker vi till MyDog, vara för att kika runt. Traditionen höll i sig öven detta året. Missade precis när face rase:erna gick i ringen, men träffar och pratar med två norska uppfödare som var där, väldigt trevligt. I slutet av månaden åker jag och en vän, med Brownie och hennes berger Stella, upp till Jönköping på bergerpromenad med Leona med Mide och Emelie med sitt lilla gäng. Riktigt kul och intressant att diskutera berger med så kunniga människor :)

Jag var med i 365Foton, som jag tyvärr valde att avbryta då tiden inte fanns. Men det var väldigt roligt och lärorikt att fota utefter olika teman, så kanske ger jag mig på det igen någon gång. Men inte nästa år. I februari blev det en hel del skogslufsande på olika leder runt om i västra Småland, vi trivs i skogen. Annars var vintern ganska lugn här. I januari började jag även barfa Brun helt, efter ca. ett halvår av färskfoder.



Mars-Maj
Började köra rally igen inför den planerade tävlingssäsongen. Jag satte upp ett mål att tävla fyra gånger, men klarade bara hälften. Vi tävlade i början av maj, och även om vi även denna gång blev utan uppflyttningsresultat var känslan mycket bättre. Så vi får hoppas att vi blir snäppet bättre nästa år och se om vi lyckas plocka något resultat då. Jag tänker inte ge upp än haha. Vi leker även mycket trick under våren.



Juni-Augusti
Helt ärligt har jag inte jättemycket minne från denna sommaren, det kändes som att det inte hände mycket alls. Jag jobbade halva sommaren nästan, sen hade jag en dipp..
Vi hittade en ny vandringsled, på gångavstånd från huset (jag vägrar gå långpromenader på asfalt), på ca. 10 km, som vi strosade runt på en hel del och bara njöt. Vi hittade även ett annat smultronställe i en annan skog. (Att bo i skogen har sina perks ibland). Vi plojtränade trick, lydnad och htm.


September-December
Börjar en ny skola vilket ger en del omställningar, men på hunderisidan ser det ungefär likadant ut som på sommaren.Vi börjar här någonstans få upp en tjusning för heelwork to music och börjar träna in ett program. Och jovisst har vi "börjat träna in ett program" massor av gånger, men nu börjar vi för första gången få fram någon som kan tänkas komma att vara tävlingsbart. Och kul vore det att prova att tävla i en annan gren en rally, lite omväxling sådär. December och julen var det relativt lugnt på hundfronten med tråkigt nog utan snö. Däremot har det kommit lite nu i slutet vilket vi har utnyttjat.
Fotar även en agilitytävling i slutet av september.




Nästa år då, vad händer? Jag hade kunnat dela upp det i kvartal med, men njah..
Till våren är målet att debutera i HtM med Brownie. Programmet är klart och vi kommer satsa på finslip och flyt nu. Jag skrev i januari att detta året skulle vi ha som mål att vara startklara i FS1 och HtM1. Och ja, vi är ju så gott som startklara i HtM, så där kan vi väl sätta en grön bock tycker jag.
Förhoppningsvis blir det några rallylydnadstävlingar under året också. Sedan fortsätta att njuta av långa skogsturer, fotografera mycket, fortsätta ploja en massa menlösa trick och bara njuta av livet. Det känns som det viktigaste.

Och, om allt går som jag hoppas, blir det valp här till våren/sommaren 2016.





Kommentarer