Mina första klickererfarenheter

Så nu under julledigheten blir det en del tid över, och förutom att vara ute i snön hela dagarna och fjollshejpa och se dåliga filmer på kvällarna, kan man ju göra nyttiga saker. Typ städa. det var något jag sysslade med idag, och bland mina gamla skolpapper och skolböcker hittade jag en gammal dagbok, anno 2012. Jag var 13 år. Där i skrev jag om sommaren med den Bruna och vad vi hittade på, och särskilt kul tycker jag det var att läsa och minnas tillbaka mina första klickererfarenheter. Klicker är någonting jag inte kan vara utan, någonting jag använder i all träning och mest hela tiden. Så det var kul. Här är lite utdrag:

"26/7 2012
Idag åkte vi till djuraffären. Brownie var med. Brownie skötte sig helt exemplariskt där inne.
Fick hjälp av en som jobbade där, men hon prackade på mig att det var svårt och komplicerat med klicker, och att jag skulle ta den billigaste. Men nej, jag ville ha kvalité, och kvalité får kosta (men det jag köpte kostade bara 7 kr mer). Sen åkte vi till agilitybanan. Sen så inklickade jag honom idag också."

"27/7 2012
Vi började första shejpingtricket, "har du tråkigt?" [idé från Marie och brorsan Miqro] dvs att han ska lägga ner huvudet. Det gick inte så bra."

"28/7 2012
Vi har fortsatt träna "tråkigt" i korta pass, och wow, klickern är bland det bästa som hänt oss! Ca. 1,5 dag och Brownie kan "tråkigt" klockrent. Och han tycker alltid det är jättekul att träna med klickern, han t.o.m. viftar på svansen när han har "tråkigt" och lägger alltid ner huvudet direkt när han ska ligga på kommando."

"29/7 2012
/.../ Sen funderar jag på att lära Brani targeting, men han är inte så hajj på det. Sen har jag också börjat träna tricket "ligga på rygg"."

"31/7 2012
/.../ Sen så introducerade vi "kolla åt vänster". Det går helt okej, frishejping, klicker och godis i massor. Det är så kul att se glädjen i Brownies ögon när vi tricktränar! :'D"


Kanske inte så kul för andra att läsa, men sådan nostalgi för mig, haha. Både mitt språk och mitt hunderi har förändrats och utvecklats otroligt mycket på 3,5 år. Här kunde Brownie inte ens "sitt fint", numera har han en resumé på över 100 olika trick och konster.

Annars händer det inte så mycket här. Vi gick upp tidigt häromdagen för att gå en långrunda på 1 mil. Dålig idé, eftersom det hade fryst på under natten så jag mest halkade omkring i spåret. Dessutom roar jag mig ikväll med att sitta och planera rallylydnadstävlingar inför nästa år. Edit: för i år. Det tar ju ett tag innan man kommer in i det där med att det är ett nytt år nu ;)

Kommentarer