Datorstyrd hundträning?

In the future, will a computer train your dog? <- Hela artikeln

Det händer ibland när jag har tråkigt, att jag sitter och bildgooglar mina egna bilder. Hybrisvarning? Absolut. Nödvändigt? Ah, jo, kanske. Denna artikeln är inte någon jag planerade att läsa alls, men så fick jag se en Brun hund i början av artikeln vilket givetvis gjorde att jag blev nyfiken på vad som stod.


Datorstyrd hundträning. Datorstyrd hundträning? Så själva idén går ut på att hunden ska ha någon typ av sele som skickar trådlösa signaler så att hunden får en belöning om hunden gör rätt. Med accuracy upp till 96% (och det största problemet att datorn ska hitta det exakt rätta  tillfället när hunden gör rätt för att belöna, som var och varannan som någonsin tränat hund vet kan vara fint på millisekunden). 

Menmenmen alltså va? Finns det någon ens som tycker att detta är en bra idé? Någon som vill prova? Inte jag i alla fall. Kalla mig gammaldags men jag föredrar nog klicker och godispåse istället (vänta, är det inte det som är det nya påfundet?). Enligt kommentarsfältet på deras facebooksidor verkade gudskelov alla hålla med om att det är bisarrt. "The journey is the reward" är något som stämmer in väl på hundträning, då det är själva träningen i sig som är det som skapar och stärker bandet mellan hunden och människan. Visst är det fantastiskt hur tekniken utvecklas, men den kommer aldrig att kunna ersätta människor på alla ställen :p

De har visserligen tillåtelse att använda mina bilder på sin Instagram, Facebook och hemsida (detta är inte enda gången), men jag hoppas verkligen att ingen tror att Brownie är tränade med sådana metoder. Positiv förstärkning och goismatande med klickern i högsta hugg är det enda om gäller här. Ett trick som detta, att balansera på basketboll, skulle förvisso vara väldigt så svårt att träna in med dator, då det går absolut bäst när Brownie blir belönad hela tiden (röst) och godismatande. När jag klickertricktränar använder jag alltid belöningar av olika kraft i samma moment, då hunden "alltid" gör rätt, men extra belöning (klick och godis) när hunden gör "jätterätt", t.ex. när han hoppat upp och när han rullat hela vägen fram (i ett uthållighetsmoment som detta, som "behöver" konstant uppmuntad/belöning, det finns ingen precis rätt-punkt) vilket en dator inte skulle kunna. 

Kommentarer