Nejmen hur går det med julen?



Snart är det julafton! Spännade, eller hur? Jag vet inte varför (även om jag har mina aningar), men jag har inte haft så höga förväntningar eller förhoppningar de senaste åren. Visst brukar det vara mysigt när vi samlas släkten och tomten kommer och vi tvinga på ovälkomna diskussioner om kött vs veganskt julbord som inte leder någon vart ändå. Förmodligen för att min december har sett ut allramest såhär:

Bildresultat för it was night and now it's day supernatural

Ja, GIFs är min nya favoritsak med internet. Döm mig. I alla fall, dagarna går för bort och jag hänger inte med. Brownie har fått alldeles för många julklappar från Ullared igår. Halvstrypet har vi redan hunnit prova då jag var rädd att det skulle vara för litet, men det passade fint. Även blinket funkade bra, även om han såg lite ut som en vandrande juldekoration. De ska dock slås in, då hunddjuret tycker att det är mer spännande att riva loss papprena från paketen än att se vad som finns däri.

Någonting jag funderat på, och varit rädd för, är att jag skulle "glömma bort" Brownie i all stress nu i slutet av året (fast att glömma bort honom är ganska svårt då han är ganska så väldigt duktig på att tala om när han vill ha uppmärksamhet. Vilket är sisådär ungefär hela tiden.)  Men faktiskt så, så känns det som att jag har ägnat mer tid åt honom denna decembern än åren innan. Längre promenader, vilket är något av ett fenomen då jag hatar koppelpromenader i mörkret, men det kan också ha att göra med min nya fascination för ljudböcker. Jag skyr ljudböcker också innerst inne, men finns det inte tid att avvara till att läsa så är det så det får bli.

Vi trallar runt HtM, och jag sneglar upp mot Göteborg och Göteborgsrocken, men grämer mig för att vi inte har någon inomhushall att köra igenom hela programmet utan måste gå efter väder utomhus (vilket alltid är sämst vid den här tiden på året, som vi alla vet). Vi trickar också, ett trick som är inspirerat från en kommentar jag fick på Instagram för ett tag sedan. Och lite fjanterishejping i vanlig ordning. Det är inte en superaktiv rejserråtta till Brunhund jag har, men gott mår han av 1-1,5 h aktiv mentalträning och ca 2 h promenader om dagen. (Joggeri är sen tidigare konstaterat inte ett alternativ för Herrn, hans förlust helt ärligt, men han slipper.)

Vi klickertrickar, och vi promenerar i mörkret, heelworkar lite på skoj och fixar med julen. Bakar brownieformade pepparkakor som jag sedan blir idiotförklarad för att hundar inte ska äta pepparkakor (han varken vill eller får smaka lol) och slår in julklapparna samtidigt som jag kastar små oanvändbara tussar som har roar sig med att jaga, döda och finstrimla.

Julen är inte min favorithögtid (jag är jättetråkig när jag säger att jag inte är så mycket för högtider över huvud taget), men gör man den trevlig så blir den rätt så trevlig.

Såhär ser förresten mitt utkast ut just nu. Har en massa intressanta saker jag vill skriva om (och en hel del kanske inte alls så lika spännande), men tid finns det inte gott om. Förhoppningsvis har jag mer tid nu när jag går på jullov.


Kommentarer