Mjölk i BARF..?


Jag är med i ganska så många råutfodringsgrupper för olika länder på Facebook. Råutfodring är som de flesta nog vet ett otroligt spännande område enligt mig. Så häromstunden kom jag över ett matschema i den tyska gruppen. Mjölkprodukter varje dag. Eh? Senast jag kollade står BARF för Biologiskt Anpassad Rå Föda. Och senast jag kollade är mjölkprodukter inte sådär speciellt biologiskt anpassat för en hund, åtminstone då jag utgår från att personen menar komjölk/getmjölk och inte hundmjölk. Visst finns det väl folk som misstar Grand Danois och liknande jättehundar för kalvar, men det betyder väl inte att de ÄR kalvar? Eller har jag missat något? Vissa menar att det är mjölkprodukterna och grönsaker som skiljer BARF från PMR (som jag snuddade vi i mitt inlägg om det härhärhär). Men ska jag vara helt ärlig håller jag inte riktigt med.

Ser i princip dagligen folk som ger sina BARF:ade (och andra med för del delen) mjölkprodukter, mjukost på tub och sådant. Varför? För bukfylla? För att hunden tycker det är gott? Eller finns det några näringsmässiga fördelar att de sina hundar komjölk? Jag tycker att idén verkar väldigt märklig, men det kanske bara är jag. Jag kommer i varje fall hålla mig till att ge den där Bruna riktig artanpassad kost.

Förresten, om någon annan är lika nördigt intresserad av råfoder och att jämföra länder som jag, här är några trevliga grupper som jag är med i:
BARF och färskfoder till hund och katt
HARDCORE RAW SVERIGE (BARF)
BARF för nyfikna/nybörjare
RAW was the CURE
Raw feeding UK
BARF - Hundeehrnährung (Deutschsprachig)
Commandes groupées BARF et raw feeding en Ïle de France


Kommentarer