Meal prep!

Eftersom jag hade en hel del hundmat att stycka och fixa med denna helgen tänkte jag att jag lika gärna kan passa på att skriva ett inlägg om hur jag gör när jag gör i ordning Brownies mat.


Alltihopet framtaget! Blandfärs, kycklingfiléer, griskött, griskött igen, hel kyckling samt kokött.
En våg, knivar och skärbrädor av olika storlekar, sen använder jag bajspåsar till att smidigt kunna dela upp köttet i dagsgiveportioner. 

Först ut, koköttet (nötkött kallas det visst men det innehåller inte nötter så nej, det är kokött). Han ska ha 150 gram, men jag brukar låta det gå 15 gram över/under. Men tiden blir det dock lättare att ögonmåtta förstås. Jag väger ändå alltid för säkerhets skull. 



När det är styckat klart läggs det in i en annan påse, märks med djurslag och vikt och sen in i frysen!



Griskött! Något som jag normalt inte vill ge för mycket av, men då vårt viltkött är slut får man ta lite vad som finns när man inte har några kontakter. Den vassa kanten på ena biten skars av och slängdes då den är för vass. Som ätbara ben från gris får han bara revben, knorr och fot. 


När det kommer till hel kyckling brukar jag först ta bort vingarna och benen, ibland gör jag så enkelt att jag bara lägger i två vingar och kallar det en dagsgiva men dessa var så små att det inte räckte. Brownie är inte så känslig med benmängd så jag brukar inte räkna så mycket på det faktiskt, utan bara hålla koll så att det inte blir för mycket eller för lite. 





Färsen delar jag upp i bitar om ca 30-35 g. De ges till exempel som frukost, mellanmål, som utfyllnad i huvudmålet på kvällen, att blanda med pulvertillskott, so jackpottbelöning i träning osv. Finns massor av anvädningsområden för de små färsbitarna. 



Och Brun, som noga övervakar hela tiden, blir såklart glad när han får smaka på köttfärsmaskarna :)


Alltihopet klart för frysen igen.


Klart!


Varje gång vi har meal prep-dagar får han en gotteskål med allt blandat. Idag alltså griskött, kokött, köttfärs, kycklingvinge och även lite blodmjöl på det. 



Han är ju i helt sådär rätt okej form just nu, lilla Herrn. 



Kommentarer