Pet Fooled - recension och diskussion




Nu har jag äntligen kommit för mig att se dokumentären Pet Fooled, en dokumentär som granskar olika torrfoder som finns på marknaden. Jag fick så många tankar och funderingar att jag känner mig tvungen att vräka ur mig här. (För att förtydliga, jag har ingen utbildning inom hundnutrition, alla mina påståenden hänvisas till dokumentären och andra källor. Och jag är inte sponsrad, utan alla åsikter är mina egna ;) ).

Min allra första spontana tanke när jag såg filmen var att jag ville smasha den i ansiktet på alla som ger torrfoder till sina hundar, särskilt de som använder de foder som frekvent förekommer i filmen. Jag satt och kollade på den inatt, med en Brun hund utfläkt i sängen med huvudet i mitt knä, och jag kände bara att jag är så fruktansvärt glad att han äter rått.




Jag antar att det är ad sense, men under dagen har jag fått upp hur mycket reklam som helst om torrfoder, och kan inte låta bli att rysa lite. Visst är jag extremt källkritisk och vill kolla upp allt själv, det finns precis som inom alla områden de som är bättre och de som är sämre, men kan inte låta bli att ryckas med och bli förskräckt över materialet i dokumentären.

De mest frekvent förekommande fodren i dokumentären är Hill's science diet, Purina och Pedigree. Tre fodergiganter, varav ingen jag har provat personligen. Jag minns ärligt inte vad Brun åt när han var yngre, eller vilka varianter av de jag kommer ihåg. men han har ätit Eukanuba, Brit Care, Standardt, Mush och diy råfoder. Däremot, side note, blev jag erbjuden samarbete/sponsor med en av fodergiganterna för flera år sedan, under 2014 när bloggen var under sin mest aktiva period. Jag tackade nej, jag var inte jätteinsatt i hundmat men gav Standardt under tiden för att det var "svenskt och bra".

Något annat de nämnde i dokumentären, är att många av foderjättarna har kommit ut med spannmålsfria varianter. Det hade jag ingen aning om eftersom jag inte bryr mig om torrfoder så mycket länge. Det gjorde jag förvisso inte när jag gav det heller, när jag började sätta mig in i vad hundar bör äta bytte jag till rått. Men kollade lite snabbt på några av dessa spannmålsfria foder och några av deras ingredienser.

Hill's Science Plan Canine Adult No Grain Chicken [länk]
Kyckling och kalkonmjöl, torkade ärtor, potatisstärkelse, torkad potatis, animaliskt fett, (...), sojabönsolja, torkad betmassa, (...).

Purina Pro Plan Adult Grain Free Chicken & Egg Formula [länk]Chicken, chicken meal,  pea starch, canola meal, cassava root flour, (...), dried egg product, dried beet pulp, pea fiber, natural flavor, (...).

IAMS® Grain Free Naturals™ Salmon + Red Lentils [länk]
Chicken, peas, pea starch, chicken meal, salmon, red lentils, beet pulp, chicken fat, (...), egg product, natural flavors, menhaden meal, flaxseed, (...).

Detta med "natural flavors" är lite spännande tycker jag. vad är definitionen? Vad innebär det i praktiken? Potatis? Ärter? Linser? Herrejösses. Det låter som en middag mer passande för mig, och jag är vegetarian. Sen är detta spannmålsfritt, som ska vara så mycket bättre. Majs- och vetebaserade foder vågar jag knappt kolla på. Jag förstår inte varför någon skulle ge det till sin hund.

När jag letade runt hittade jag även ett foder från Purina Pro Plan som jag inte kunde låta bli att fnittra lite på. "Rikt på kyckling". Kunde inte låta bli att jämföra det med ett kycklingfärskfoder.



Dessutom är det svårt att finna information om varifrån det animaliska proteiner, dvs de djur som blir hundmat, kommer ifrån. Jag skulle aldrig kunna ge min hund mat där jag inte kan spåra ingrediensernas källor. (Av dessa tre var det bara Purina jag hittade någon som helst fakta om, som man kan läsa om här). Jag, som mixar ihop eget råfoder, kan ofta pinpointa den exakta gården som Brownies mat kommer ifrån. Men många färdiga råfoder och färskfoder är också noga med visa varifrån deras råvaror kommer. Mush. Vom og Hundemat. Sund Hundmat.

Tillbaka till filmen, när jag såg stycket om hur torrfoder hade gjort hundar sjuka, och tagit livet av många hundar, då brast jag nästan i gråt.

Jag vet inte om jag någonsin skrivit den berättelsen, För några år sedan, när Brun fortfarande åt torrfoder, blev han plötsligt väldigt dålig. Han kräktes och hade diarréer, åt inte och var hängig.
Magproblem som vi fick medicin och skonkost för att få rätt på. 
Och det blev bra, och vi fortsatte 
på som vanligt. Några månader efter återkom problemet, Brownie åt ingenting och började på kvällen 
att få blod i kräkset och avföringen. När vi vägde honom på djursjukhuset vägde han 4,7. Hans 
normalvikt är 5,7 kg, och ett kilo gör en enorm skillnad på en hund i den storleken, hav var bara 
skinn och ben. Veterinär menade att det med största sannolikhet berodde på kosten och 
rekommenderade ett vetfoder för hundar med känslig mage. Men härefter började vi istället med rått,
då jag läst på internet att det kan hjälpe vid liknande problem. Vi körde på Mush Vaisto i ett halvår 

innan jag började köra på eget rått i början av 2015. Problemen har aldrig kommit tillbaka.

Enligt dokumentären så var det tusentals djur som dog av kommersiellt torrfoder från
Menu Foods (som bland annat äger Hill's och Purina) år 2007. 



Men något som alltid kommer tillbaka i diskussioner om rått versus torrt, är platsbrist. Kunskapsbrist. Att det är för dyrt. Det kan jag till en viss mån förstå, jag kommer förmodligen inte kunna göra helt egenkomponerad mat till Brownie när jag flyttar hemifrån om ett par år. Nu haar vi en och en halv frys att dela på hundmat och människomat, och vi har möjlighet att bunkra upp med mycket och billigt kött. Därför är jag så glad att det finns så många företag som har färdiga råa mixar. Dels kan man köpa så mycket man har plats med och fylla på, men också att man inte behöver sitta ändlösa timmar för att läsa på om näringslära för hund, eftersom recepten redan är klara. 

Det finns få saker som gör mig gladare än att kunna ge andra människor inspiration. Till exempel, för några veckor sedan var det en diskussion i en allmän hundgrupp om hundmat, varpå jag pratar om och prisar rått. Många personer blev nyfikna på det jag berättade, och att sedan se dem fråga och be om tips i BARF-gruppen gör mig så glad! Likadant på instagram där jag lägger då och då lägger upp bilder på Bruns middagar, och förstås här på bloggen sm jag skriver en hel del om rått och fått fina kommentarer. 

Conclusion: Kolla på dokumentären Pet Fooled. Ge din hund råfoder. Färskfoder eller egenfixat. That's it.


Kokött, kolever, lammsena, lamhjärta, kycklingbuljong.

Kommentarer