Trust me, I'm the Doctor

Bildresultat för trust me i'm the doctor gif
Jag hade inga nya bilder på Brun när han äter, så denne ^ får stå för bilderna.
Oerhört passande, om jag får säga det själv.

Brittiska råfodergruppen har fullkomligt rasat över en video som publicerades av BBC Scotland från deras program Trust me, I'm a vet för några dagar sedan. Och av någon anledning så vägrar Blogger låta mig att bädda in videon direkt i inlägget, så en länk till klippet finns HÄRHÄRHÄR.

Ja, vart ska man börja? Redan den första meningen, "raw food is the fastest growing trend in pet nutrition". Trend? Varför försöker folk få det att framstå att råfoder är något nytt och trendig som man gör för att vara "inne"? Kanske är det så, men jag ger min hund rå mat för att han.. är en hund. Och han bör äta artanpassad kost.

Meningen med videon är att visa hur hur mycket bakterier som kommer av en måltid av rått kött. De pekar ut att bakterier hittades på människans hand, i den tomma skålen, samt på hundens tunga.

*face palm*

Det är så löjligt. Självklart är det bakterier. Då finns det ett litet enkelt knep att bli av med dem, nämligen att tvätta händerna och diska. När jag har meal prep-dagar blir mina händer nästan russin-iga på grund av att jag tvättar händerna så mycket. Jag vet inte hur andras hygien med köttprodukter ser ut, jag slutade själv äta kött när jag var 11 år så jag har inte behandlat så mycket kött för människor, men det är rätt logiskt för mig att vara noggrann. Kött med human kvalité ska inte innehålla skadliga bakterier, sen får man väl döma själv. Till exempel skulle jag aldrig ge danskt eller tyskt griskött på grund av Aujeszky och MSRA.Bildresultat för trust me i'm the doctor gif

Jag tycke nästan det är fascinerande att vissa människor tror att hundars näringsbehov är likadant som människans. Jag har sedan länge tappat räkningen om hur många varningar jag fått om att hunden inte är en varg och inte ska äta kött, samt att hundar inte bara kan äta kött utan behöver balanserad "riktig hundmat" (whatever that means). Lite komiskt faktiskt, häromdagen la jag upp en bild när Brun åt äpple, och fick flera kommentarer att det är hälsosamt och bra. Visst är det inte dåligt, men kött är bra mycket mer hälsosamt. Men i såna fall, vete och majs är varken bra för människor eller andra djur, men det finns det ändå gott om i de olika torrfodren. Bra logik. Side note, fick många fler positiva kommentarer på Brownie vs Jättebenet. Älskar folk som vill diskutera rått och berättar egna historier om sina erfarenheter!

Liksom, jag förstår varför torrfoderidén började. Man gav det man inte kunde/ville ta vara på själv och hettade upp och formade till en kula för att ge till hunden. Men nu vet vi bättre, så vad finns det för poäng i att ge dessa foder? Det finns bättre och sämre torrfoder, absolut. Men om man har möjlighet att ge rått, varför inte göra det? Varför är marknaden fortfarande så stor för skräpfoder?

Åh förresten, har ni sett de reklamerna i någon hundtidning, minns inte vilken det var, när det är en bild på en torrfoderkula med en siffra med åtta decimaler som visar hur mycket av ett ämne kulorna innehåller? Jag vet inte hur det är med andra, men personligen ger jag hellre min hund något naturligt än att ge något som är ihopmixtrat på en laboratorium. Kanske är jag dum som experimenterar själv, för visst är det så att man måste ha examen i hundnäringslära för att veta vad som behövs för ett fullgott, näringsriktigt hundfoder? Precis som för ens egen mat, förstås.

Brownie har ätit råfoder i snart tre år, och han har inte dött ens lite ännu.
Bildresultat för i survived i love it when i do that

Jag har ingen utbildning, men det betyder inte nödvändigtvis att jag inte har någon kunskap, bara att det jag skriver räknas som åsikter snarare än fakta, om inte faktahänvisning finns. Samhällsvetaren i mig är otroligt noga med research och källhänvisning, men hundfoder är inte raketforskning, och det är inte farligt eller svårt om man vet vad det innebär och gör sin läxa.

Avslutningsvis är här en liten video från en som faktiskt har utbildning.

Kommentarer