Hur man piggar till en sjuk matte

- En guide av Brunhunden och Knottungen.


Sådär alldeles precis lagom till julafton kände jag att jag började få feber. Mycket riktigt, de senaste dagarna har jag inte alls varit i form, och jag vet inte vem som är mest understimulerad, jag eller hundarna. 

Brun och Knott reagerar helt olika på när jag är sjuk. Brun har varit med om det rätt många gånger, han vet vad som gäller. Han känner det allra oftast på sig, och han vill vara nära. Hela tiden nära och kollar om jag är okej. Väldigt gärna nosbuffar han lite och tvingar mig att klappa. Jag lovar, om han hade haft fungerande tummar hade han gått ner och gjort citron/ingefärste och vegansk kycklingsoppa och hela köret. Ibland är det ganska så väldigt synd att han inte har fungerande tummar. Hans nya uppgift har också blivit att hålla koll så att Knottet sköter sig, ungefär som att han har tagit inspiration av den där mannen som heter Ove blir han irriterad på stök och är inte sen med att säga till. 

Knott däremot, han har HELT andra metoder. Med största sannolikhet har han läst en kolumn i en kvällstidning att om man håller sig igång, så blir man pigg fortare. Och då kan man leka mer, alltså gör han sitt allraallra yttersta för att hålla mig igång. Till exempel på morgonrastningen var han precis som alltid väldigt snabb med att göra ifrån sig, när man kommer in får man godis ju! Sen la jag mig bekvämt i sängen igen med datorn i knät och tänkte maratona vidare fler avsnitt av Smallville. Så fort jag satt på avsnittet hör jag hur Knottet gör ifrån sig nummer två mitt på golvet i sovrummet.Upp och torka upp det, samtidigt som jag muttrade lite väl många fula ord. Så lade jag mig i sängen igen och klickade igång avsnittet. "Glömde lite här vaa?" sa Knott och pekade på en ny liten hög samtidigt som han log sådär pillemariskt. Jag är åtminstone glad att valpen är råfodrad. Efter det lilla äventyret trodde jag att han kunde komma till ro, jag har ju ofta prisat honom för att kunna slappna av när ingenting spännande händer. Nepp, allt det hade han glömt. Ligger jag i sängen är han uppe på skrivbordet eller bokhyllan, sitter jag vid skrivbordet roar han sig med att försöka lista ut om man kan gräva en tunnel till Kina genom sängen. Alternativt är det Narnia han letar efter, jag är inte riktigt säker på den punkten. 

Kan
han
inte
bara
låta
mig
vila

Jag är inte bara glad åt att han är söt, utan också väldigt tacksam att han inte förstår det svenska språket då många inte så vackra ord har kommit ur min mun de senaste dagarna. Den självutnämnde ordningsvakten Mr. Brownie försöker hålla styr på saker och ting, men det är jobbigt när man har en liten jobbig uttråkad knottunge. Knott är ju kända för att vara överallt mest hela tiden och väldigt ofta väldigt irriterande. Bits gör de också. 

Ska jag vara lite partisk å någons vägnar tror jag faktiskt på Brownies plan. Den känns lite bättre bara, trots att han inte har fungerande tummar. 




Kommentarer