Säsongsbaserad mat



Någonting som jag försöker tänka mycket på när det gäller mig själv är att äta mat som passar för årstiden. Inte för att jag är särskilt nyttig av mig (hint: cookie dough is life), men försöker ibland iallafall.

Med hundarna är det lite likadant, har jag märkt. Eftersom hundarna råfodras från grunden, så får de lite vad jag får tag i, och det kan variera väldigt mycket. Och var vi får tag i bero väldigt mycket på årstid. Till hösten ser vi fram emot att kunna ge mycket vilt. Vi köper stora partier som oftast håller sig i över hela hösten och vintern. Det är ett himla jobb med mealpreppande när vi tar hem så stora partier, men det är också väldigt skönt när det är klart och man bara kan ta upp utan att tänka mer på det.

Hösten är alltså den bästa tiden att vara råutfodrare, när jakten är igång och det är rätt lätt att få tag i vilt. Säljgrupperna för råfoder på Facebook brukar vara fulla av erbjudanden. 2016 fick vi tag i hjort och älgkött, och även en drös med rådjursben. Förra året fick vi tag i inte bara älg och hjort, utan även häst. Det var lite spännande med ett helt nytt djurslag för Brownie, som aldrig innan under de tre år han varit råfodrad, har provat på förut. Men Brun älskade det, och så gjorde även Knott. Och vid jul fick vi även erbjudande om linderödssvin, men frysarna var så fulla att vi inte fick plats, något som är lite surt nu när våren kommer och frysarna blir mer och mer tomma. Det hjälper inte att det har kommit in ett litet Knott i huset också, och trots att han är ett litet Knott, så äter han väldigt mycket. Mat är det bästa som finns och sådär. Just nu består deras mat av främst älg, häst, lamm och kyckling. Vi score:ade fyra hela kycklingar för halva priset på affären häromdagen, och jag är väldigt sugen på att slänga till valpen en hel halv (va?) kyckling bara för att se hur kan reagerar. Hundarna är lite bortskämda med färser eller små bitar, men jag försöker tänka på att ge dem hela stycken också. Vilket inte är jättelätt när man har en miniliten Brunhund som väger ungefär 24 gram. Då blir inte bitarna så stora. Eller tja, han väger 5,7 kg och äter 100-150 gram om dagen, men det blir ändå inte stora bitar. Hashtag small dog owner problems.

På min instagram brukade jag lägga upp bilder på Bruns mat och skriva var det var. I början var många äcklade och jag förlorade jättemånga följare, men sedan var det många som var nyfikna och ställde frågor. Nu nyligen blev vår instagram utsedd till en av de bästa råfoderfokuserade kontona av Keep the Tail Wagging. Jättekul! Men som jag tidigare nämnt tidigare har jag inaktiverat min instagram, och planerar inte att börja använda appen igen. Varför kommer jag att ta upp i ett annat blogginlägg ;)

Men jag tycker ändå det är kul att ha de bilderna och kolla på vad de egentligen äter. Vad de flesta inte vet är att deras måltider oftast bara består av muskelkött, ett ben, eller något annat tråkigt icke fotovärt.


Sommar - kycklingvinge, fårkött, kokött, fårnjure, kolever, lammhjärta, ko/gris-färs

Älgkött, hjortkött, rådjursrevben, lammnjure, grislever

Vinter - lammvåm, kycklingvinge, hästkött, kolever, hjortnjure
Side note: lägg inte upp hästkött i RFC-gruppen om du inte vill riskera att bli kallad djurplågare

Vår - griskött, kokött, kycklingvine, gris/ko-färs, blodmjöl

Kommentarer